Activitate Exclusiv Online

Cetatenii romani care calatoresc in strainatate in grup organizat prin intermediul agentiei de turism trebuie sa detina asupra lor urmatoarele documente la punctele de control de trecere a frontierelor:

  1. PASAPORT sau CARTE de IDENTITATE (CI) dupa caz:

    • Pasaportul este valabil in toate tarile.
    • Cartea de identitate (CI) este valabila doar in statele membre ale Uniunii Europene (UE): Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria.
    Note:
    – Buletinul de Identitate (BI) NU este valabil
    – Pentru copiii sub 14 ani este necesar pasaport


    Alte detalii la Politia de Frontiera Romana
    Website:www.politiadefrontiera.ro
    Inspectoraul Judetean la Politiei de Frontiera: (prefix judet):959
    Inspectoratul General:021 9590

     

  2. Viza
    In unele state este necesara viza. Vizele nu sunt necesare in nici un stat membru al Uniunii Europene. Lista statelor care solicita viza este disponibila pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe.
    Detalii la: http://www.mae.ro/node/1422

  3. ACORDUL PARINTILOR pentru COPIII MINORI
    Cetatenii romani cu varsta sub 18 ani nu pot calatori in strainatate neinsotiti. Copiii minori pot iesi din tara daca indeplinesc una din urmatoarele conditii:

    • sunt insotiti de ambii parinti
    • sunt insotiti de un parinte aflat in posesia, dupa caz, a unuia dintre documentele urmatoare:
      • declaratia celuilalt parinte, declaratie autentificata de catre notar, din care sa rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei.
      • certificatul de deces al celuilalt parinte
      • hotarare judecatoreasca definitiva de incredintare a copilului etc.
    • sunt insotiti de un adult aflat in posesia certificatului personal de cazier judiciar si a declaratiei autentificate din partea ambilor parinti din care sa rezulte acordul acestora cu privire la efectuarea calatoriei.

     

Pasaportul simplu electronic

Atentionam cetatenii romani ca misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate nu mai primesc cereri pentru eliberarea pasapoartelor simple in formatul pus in circulatie in anul 2001, acestea fiind inlocuite de pasapoartele simple electronice.

Va aflati temporar in strainatate (cu scopul de a studia, cu un contract de munca, in cadrul unui program de cercetare, excursii, vizite, tratament medical sau alte scopuri cu durata limitata) si pasaportul dumneavoastra a expirat, l-ati pierdut sau a fost furat?

Atunci va puteti adresa misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei pentru a solicita obtinerea unui nou pasaport.

  1. Ce aveti de facut daca aveti nevoie de un nou pasaport simplu electronic?

    1. Sa va prezentati personal
      • Trebuie sa va prezentati personal la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in tara in care va aflati pentru a solicita obtinerea unui nou pasaport.
      • Prezenta solicitantului este obligatorie deoarece sistemul de procesare a pasaportului simplu electronic presupune preluarea electronica a fotografiei, semnaturii si amprentelor solicitantului.

      ATENTIE! Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate nu confectioneaza pasapoarte simple electronice.

      Ambasadele si oficiile consulare ale Romaniei transmit datele solicitantului in Romania, Ministerul Administratiei si Internelor, care le verifica, proceseaza si confectioneaza documentul. Acesta este ulterior transmis ambasadei / oficiului consular unde a fost depusa cererea, de unde puteti prelua documentul.

    2. Sa achitati taxele consulare si contravaloarea blanchetei.
      • Taxele consulare si contravaloarea blanchetei se achita la misiunea diplomatica / oficiul consular la care depuneti cererea de eliberare a unui pasaport simplu electronic. Ca dovada a achitarii acestora veti primi o chitanta.
    3. Sa depuneti o cerere pentru obtinerea unui pasaport simplu electronic.
      • Formularul de cerere este tiparit de sistemul informatic si va avea semnatura dumneavoastra olografa.
    4. Sa depuneti, impreuna cu cererea de obtinere a pasaportului simplu electronic, urmatoarele documente, in original

      ATENTIE! Documentele necesare eliberarii pasaportului simplu electronic trebuie sa fie depuse in original pentru a putea fi procesate in sistemul informatic. Documentele justificative originale sunt returnate titularilor acestora imediat dupa finalizarea cererilor de eliberare a pasapoartelor, fara a fi retinute in vederea unor procesari ulterioare:

      1. cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupa caz, buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate, in original.
        Cartea de identitate provizorie poate fi acceptata doar daca este insotita de certificatul de nastere, in original.
      2. pasaportul anterior, daca este cazul.
      3. in cazul declararii furtului pasaportului simplu, este necesara prezentarea unei dovezi eliberate de politia statului de resedinta, insotita de traducerea acestei dovezi, efectuata de catre un traducator autorizat (documentul se apostileaza sau se supralegalizeaza de catre misiunea diplomatica sau oficiu, dupa caz).
      4. in cazul distrugerii pasaportului simplu, trebuie sa prezentati documentul distrus sau deteriorat sau fragmente din acesta, cu conditia ca acestea sa cuprinda elemente care sa faca posibila identificarea documentului. Declaratia de pierdere / distrugere se completeaza olograf pe formularul tipizat tiparit din sistemul informatic de la consulat.

       

      ATENTIE! Pasaportul simplu electronic nu se elibereaza in regim de urgenta. Asadar, nu se percep taxe de urgenta pentru eliberarea acestui tip de pasaport.
      Daca nu aveti timp sa asteptati noul pasaport simplu electronic, puteti solicita eliberarea imediata a unui titlu de calatorie cu care va puteti deplasa in tara unde veti obtine si pasaportul simplu electronic. Puteti opta, de asemenea, pentru eliberarea unui pasaport simplu temporar.

      Obtinerea unui nou pasaport simplu electronic nu se poate face prin imputernicirea unei alte persoane aflata in Romania.
      In cazul pasapoartelor pierdute sau furate, este necesara sesizarea autoritatilor locale de politie si obtinerea unei dovezi a reclamarii pierderii sau furtului, care va fi prezentata la ambasada sau consulat odata cu depunerea cererii pentru noul pasaport.
      Mentionam ca pierderea pasaportului poate fi declarata si la misiunea diplomatica sau oficiul consular, insa furtul acestuia se declara numai la politia locala.

  2. Eliberarea pasapoartelor simple electronice pentru minori in varsta de peste 14 ani:

    Pentru minorii care au implinit varsta de 14 ani, pasaportul simplu electronic este eliberat in urmatoarele conditii:
    • cu acordul ambilor parinti
    • cu acordul parintelui supravietuitor
    • cu acordul parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila
    • dupa caz, cu acordul reprezentantului legal
    Documente necesare:
      1. declaratia ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat minorul prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal, care sa ateste acordul cu privire la eliberarea unui pasaport simplu electronic pentru minor

        ATENTIE! Declaratiile pot fi autentificate in tara de notarul public, iar in strainatate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei.
        De asemenea, declaratiile pot fi autentificate si in fata autoritatilor straine, cu conditia sa indeplineasca conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961. In privinta declaratiilor autentificate de catre autoritatile straine, acestea trebuie prezentate in original si insotite de o traducere legalizata.

      2. cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie, aflate in termen de valabilitate, in original

        ATENTIE! Cartea de identitate provizorie este acceptata doar daca este insotita de certificatul de nastere, in original.

      3. pasaportul anterior, daca este cazul
      4. actele de identitate valabile ale parintilor, in original
      5. certificatul de deces al parintelui/parintilor, hotararea judecatoareasca de incredintare a minorului ramasa definitiva si irevocabila, in original si copie xerox, in cazul in care se prezinta doar declaratia unuia dintre parinti

    In situatia in care exista neintelegeri intre parinti in privinta acordului sau unul dintre parinti nu-si poate exprima vointa, pasaportul simplu electronic pentru minor se elibereaza numai dupa solutionarea acestor situatii de catre instanta de judecata, care se pronunta in conditiile legii.

  3. Eliberarea pasapoartelor simple electronice pentru minori care nu au implinit varsta de 14 ani:

    Nu mai exista posibilitatea inscrierii minorului care nu a implinit inca varsta de 14 ani in pasapoartele parintilor.
    Astfel, pentru minorii care nu au implinit inca varsta de 14 ani este necesara obtinerea unui pasaport simplu electronic.
    Cetatenii romani care doresc sa calatoreasca cu minori sub 14 ani sunt obligati, conform legii, sa solicite eliberarea unui pasaport si pentru acestia.
    Pentru minorii care nu au implinit varsta de 14 ani, pasaportul simplu este eliberat numai in urmatoarele conditii:

    • la cererea ambilor parinti
    • la cererea parintelui supravietuitor
    • la cererea parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila
    • dupa caz, la cererea reprezentantului legal

     

    Documente necesare:
    1. cererile parintilor

      ATENTIE! Cererile pot fi formulate de catre unul dintre parinti doar in cazul in care este imputernicit de celalalt parinte prin procura speciala, autentificata in tara de notarul public, iar in strainatate de misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.
      De asemenea, cererea poate fi formulata de unul dintre parinti si atunci cand exista acordul scris al celuilalt parinte, autentificat in aceleasi conditii.

    2. certificatul de nastere al minorului, in original
    3. pasaportul anterior, daca este cazul
    4. actele de identitate ale parintilor sau al reprezntantului legal, aflate in termen de valabilitate, in original

      ATENTIE! Atunci cand, din motive obiective niciunul dintre parinti nu se poate prezenta la misiune/oficiu, cererile prevazute mai sus pot fi formulate de o persoana imputernicita de catre parinti prin procura speciala, autentificata in tara de notarul public, iar in strainatate de catre misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei. Acest document se prezinta impreuna cu minorul.
      In situatia in care exista neintelegeri intre parinti in privinta acordului sau unul dintre parinti nu-si poate exprima vointa, pasaportul simplu electronic pentru minor se elibereaza numai dupa solutionarea acestor situatii de catre instanta de judecata, care se pronunta in conditiile legii.

      ATENTIE! Legea romana prevedere prezenta obligatorie in/la misiunile diplomatice/oficiile consulare si minorilor cu varste de peste 6 ani impliniti la data depunerii cererii pentru prelevarea amprentelor digitale.

  4. Valabilitatea pasapoartelor simple electronice este urmatoarea:
    • 3 ani pentru copii care nu au implinit 6 ani
    • 5 ani pentru cei care au peste 6 ani

Pasaportul simplu temporar

Acest document este eliberat atat de autoritatile competente din tara, cat si de catre ambasadele si consulatele Romaniei cetatenilor romani carora nu le-a fost suspendat dreptul de a calatori in strainatate. Cetatenii romani care solicita eliberarea unui pasaport temporar trebuie sa aiba atribuit un Cod Numeric Personal.
Valabilitatea pasapoartelor simple temporare este de 1 an. In aceasta perioada este posibila eliberarea unui singur pasaport temporar.

Cand puteti beneficia de pasaportul simplu temporar:

  • Atunci cand nu dispuneti de timpul necesar pentru eliberarea unui pasaport simplu / pasaport simplu electronic
  • Cand declarati in scris ca urmeaza sa calatoriti in state intre care exista stare de beligeranta ori conflict diplomatic si aveti in pasaportul simplu o viza eliberata de statul care este in conflict cu tara in care urmeaza sa calatoriti
  • Cand detineti un pasaport simplu / pasaport simplu electronic care contine vize valabile, dar s-au terminat filele destinate aplicarii stampilelor de frontiera, iar calatoria nu mai este posibila in tarile care au emis deja vizele
  • Daca ati depus pasaportul simplu / pasaportul simplu electronic pentru obtinerea unor vize si trebuie sa calatoriti de urgenta in strainatate
  • Daca nu mai posedati documente de calatorie valabile si declarati ca este necesar sa va continuati calatoria sau sa va reglementati sederea pe teritoriul unui stat
  • Pentru minorul care urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fara de care viata ori sanatatea ii este pusa in pericol

Astfel de situatii trebuie dovedite cu documente emise de institutia care organizeaza studiile sau concursul, institutia medicala sau alta autoritate administrativa.

ATENTIE! Pasaportul simplu temporar nu contine amprentele digitale ale titularului. In situatii exceptionale fotografia titularului se poate preleva si prin scanarea unei fotografii pe hartie pusa la dispozitia ambasadei sau consulatului, dupa identificarea realizata de catre consul.
Fotografie pe hartie trebuie sa fie tip pasaport care sa contina imaginea faciala a copilului si sa repecte caracteristicile prevazute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, cu modificarile si completarile ulteriore si de HG nr. 94/2006 cu modificarile si completarile ulteriore (fara ochelari, cu o expresie a fetei fireasca, ochii deschisi, privirea spre camera, imaginea faciala sa ocupe 70-80% din suprafata fotografiei, capul si fata descoperite – capul poate fi acoperit din motive religiose cu conditia ca toate detaliile fetei sa fie expuse si vizibile cu usurinta.
Pentru eliberarea unui pasaport temporar pentru cetatenii romani cu domiciliul in strainatate sunt necesare documentale enumerate la rubirca Pasaportul electronic simplu cu domiciliul in strainatate.
In cazul in care nu mai posedati nici un alt document de identitate romanesc in momentul in care solicitati ambasadelor sau consulatelor eliberarea unui pasaport temporar pentru continuarea calatoriei sau pentru reglementarea sederii este foarte important pentru rapiditate sa puteti furniza functionarului consular Codul Numeric Personal (C.N.P.) atribuit dumneavoastra de catre autoritatile romane de evidenta a populatiei. Acest cod este inscris in mod normal pe certificatele de nastere / casatorie , buletinele / cartile de identitate, permisele de conducere si pasapoartele emise de autoritatile romane.

Titlul de calatorie

In cazul in care pasaportul dumneavoastra a expirat, nu mai aveti pasaport ori alt document de calatorie puteti solicita ambasadelor si consulatelor Romaniei eliberarea unui titlu de calatorie.

Titlul de calatorie foloseste EXCLUSIV pentru intoarcerea in Romania.

Valabilitatea titlului de calatorie nu poate depasi 30 de zile.

La depunerea cererilor pentru eliberarea unui pasaport simplu, solicitantii predau titlul de calatorie expirat.

ATENTIE! Pentru a putea calatori din nou in strainatate este necesar ca in perioada sederii in Romania sa indepliniti demersurile pentru obtinerea unui nou pasaport simplu electronic.

Documente necesare:

  1. cererea completata si semnata de solicitant
  2. pasaportul anterior, daca acesta exista

Daca pasaportul anterior a fost pierdut sau furat, trebuie sa depuneti, in original:

  1. atestatul politiei eliberat in urma declaratiei de pierdere sau furt
  2. declaratia privind imprejurarile pierderii pasaportului
  3. un document de identitate, cu fotografie, eliberat de autoritatile romane (buletin de identitate, carte de identitate, permis de conducere auto, livret militar)-original si copie xerox

In cazul in care nu posedati un un document romanesc de identitate este necesara identificarea dumneavoastra in Romania. Operatiunile de identificare se efectueaza de catre ambasada sau consulat.

Titluri de calatorie pentru copii nascuti in strainatate:

Copiii nascuti in strainatate, care au cel putin un parinte cetatean roman, sunt cetateni romani.

Pentru a se deplasa in Romania, misiunile diplomatice si oficiile consulare elibereaza, la cererea parintilor, un titlu de calatorie; in acest sens se vor prezenta la sediul ambasadei/consulatului ambii parinti (daca ambii sunt trecuti in actul/certificatul de nastere al copilului), cu urmatoarele documente:

  1. pasapoartele / cartile de identitate romanesti ale parintilor
  2. certificatul de nastere al copilului, eliberat de autoritatile straine si in care sunt inscrisi parintii

 

ATENTIE! Nu sunt valabile certificatele de nastere in care nu au fost trecuti parintii.
In cazul in care numai unul dintre parinti este cetatean roman, acesta se poate prezenta singur la ambasada/consulat, prezentand pe langa documentele mentionate mai sus, declaratia autentificata la autoritatile locale a celuilalt parinte privind acordul acestuia pentru eliberarea titlului de calatorie in Romania, apostilata/legalizata conform practicii locale.

ATENTIE! Documentul eliberat in conditiile de mai sus este valabil numai pentru o calatorie in Romania. In vederea reintoarcerii in strainatate, va trebui transcrisa nasterea copilului in Romania si obtinerea unui certificat de nastere romanesc, pe baza caruia va fi eliberat pasaportul cu care va putea iesi din tara.
Inscrierea nasterii copilului in registrele de stare civila romanesti se poate realiza si la ambasadele si consulatele Romaniei, cu eliberarea certificatului de nastere aferent.